Pictori celebri din istoria artei
Respect pentru artă

Rembrandt - Autoportrete

Publicat de Marina la 3 - Martie - 2009

Rembrandt - Autoportrete

Avem cunostinta in total de 60 de autoportrete pictate, mai mult de 20 de gravuri si vreo 10 desene. Aceasta inseamna ca~ 10% din imensa opera de pictor a lui Rembrandt a constat din redarea propriei sale infatisari. Admitand o anumita cantitate de pierderi cam 30% pare acceptabil sa presupunem ca Rembrandt picta in medie 2 portrete pe an.

Daca ar fi vreodata posibil sa se adune toate autoportretele sale intr-o singura expozitie, am fi surprinsi sa gasim atat de putine repetitii in expresii si in punerea in pagina precum si un interes atat de intens pentru continutul psihologic.

„Rembrandt cu capul gol, privind peste umar”

In gravura intitulata „Rembrandt cu capul gol, privind peste umar”, tanarul artist se intoarce spre privitor cu o miscare energica si cu o expresie hotarata si destul de incredintata. Parul sau bogat cu bucle negre, in neoranduiala, ca si coama unui leu, inconjoara fata puternic luminata.

Umbra in diagonala aruncata pe nas de-a curmezisul obrazului drept sporeste caracterul dramatic al expresiei, asa cum o fac si petele intunecate ale ochilor mici si patrunzatori.

Rembrandt avea cam 23 de ani cand si-a gravat acest portret. Tusa libera, jucausa este deopotriva descriptiva si sugestiva. Organizarea umbrelor si a luminilor este controlata riguros evidentiind continutul psihologic.

„Rembrandt cu gura deschisa si cu ochii holbati”

Intr-o alta gravura mica „Rembrandt cu gura deschisa si cu ochii holbati”, tanarul a incercat sa prinda expresia unei emotii instantanee. Trasaturile sale sunt deformate de groaza, ochii au o cautatura fixa, gura contractata de respiratia intretaiata. Pozitia umerilor sugereaza o miscare de retragere in fundal.

Autoportrete de la Leyda

In autoportretele pictate in perioada de la Leyda, Rembrandt experimenta curajos metoda clar obscurului prin contrastul luminii si umbrelor, in scopul obtinerii unei sporite calitati a dinamicii picturale.

Autoportretul de la Berlin

Lucrarea aflata la Berlin, poate aproape rivaliza cu Van Dyck. Pictorul s-a imbracat in vesminte scumpe - o esarfa de matase brodata, o haina de blana si umbrele pe fata in a doua jumatate, cu o diviziune verticala de-a lungul nasului, el a modificat inteligent latimea vulgara a trasaturilor sale, dand impresia unui obraz oval.

Cu toate ca un anume gust pentru teatralism se lasa inca simtit – aceasta este perioada sa cea mai prospera si mai de succes, tabloul nu este lipsit de acel element de mister, care apartine celor mai bune lucrari ale sale. Cu ajutorul umbrei transparente pe care o arunca peste ochi si peste obrazul stang in loc sa scada mai degraba staruieste interesul pentru expresie.

Rembrandt si-a dat seama de timpuriu ca semitonurile sunt cele mai potrivite pentru sugerarea continutului psihologic.

Autoportretul de la National Gallery, Londra

Trecand peste perioada de mijloc intalnim in autoportretul de la National Gallery din Londra o caracterizare mai patrunzatoare. Imbracamintea artistului nu este mai putin eleganta si mai bizara decat inainte. El poarta o camasa si o vesta cu broderii bogate si o haina de catifea tivita cu blana. O bereta mare tot din catifea ii completeaza costumatia. Accentul cel mai puternic al picturii cade totusi pe expresia critica a personajului care pare ss fie in contrast cu emfaza costumatiei bogate.

In organizarea picturala a acestui autoportret observam o gama mai larga a clar obscurului, cu mai mult spatiu pentru exprimarea semitonurilor transparente intre suprafete intunecate si cele luminoase. Accentul cel mai puternic de lumina cade pe fata, care este luminata aproape in intregime, iar luminile celelalte de pe camasa, de pe mana si de pe pervaz subliniaza asprimea contrastului.

In general lumina este mai blanda decat in perioada precedenta si ea si-a pierdut acum caracterul de reflector.

Autoportretul de la National Gallery, Washington

Autoportretul de la National Gallery din Washington, il infatiseaza pe Rembrandt cu 10 ani mai tarziu, in 1630. Aceasta data poate fi numita sfarsitul perioadei sale de maturitate. Artistul arata aici simtitor mai batran. Buclele parului sau castaniu care ii incadrau fata au inceput sa incarunteasca. Tonurile rosii si aurii sunt unite intr-o calda armonie coloristica.

Interesul romantic al lui Rembrandt fata de lucrurile scumpe se vede clar in perla mare ce atarna de urechea dreapta. Dar in ciuda importantei date prezentarii exterioare in aceasta pictura, continutul psihologic este dominant. Organizarea picturala este extrem de bogata. Tratarea este mai variata de la verniul subtil la pasta groasa. Toate aceste autoportrete tarzii au in comun o monumentalitate care s-a exprimat in forme mai puternice si intr-o pensulatie mai viguroasa.

Experientele amare din ultimii ani ai vietii ruina popularitatea sa descrescanda si singuratatea au fost ades asociate cu expresia trista a multora dintre ultimile sale lucrari, ele reflecta varsta inaintata precum si suferinta interioara. Ochii lui Rembrandt in aceste portrete tarzii au devenit mari si dominanti. El pare sa priveasca nu numai la el insusi, ci si in el insusi.

Autoportretul de la Louvre

In faimosul autoportret de la Louvre, artistul sta in fata sevaletului, privind mai relaxat, ca si cum s-ar fi oprit in cateva momente din munca sa pasionanta pentru a-si aduna gandurile. Lumina se concentreza aici asupra tichiei albe atragand astfel ochii spre partea de sus a panzei. Pentru suprafata artistul a rezervat un joc subtil de lumina si umbra, cu semitonuri intermediare usoare care contribuie atat de mult la sugerarea starii sufletesti. Cea mai sensibila dintre toate este tratarea gurii, cu buzele aproape intredeschise. Mana dreapta sprijinita de baston atrage atentia prin sugerarea atitudinii relaxate pentru moment. Un accent luminos secundar pe paleta si muchia sevaletului largeste interesul nostru fata de intregul plan pictural, fara sa slabeasca atractia centrala asupra capului.

Autoportrete la batranete

Cercetarea autoportretelor lui Rembrandt se poate incheia cu pictura de la Uffizi si cea de la Muzeul din Köln, care apartine evident ultimilor ani ai lui Rembrandt. In portretul de la Köln Rembrandt ne surprinde prin expresia surazatoare reamintind figurile vesele ale lui Frans Hals. Dar pe acest chip rasul nu este lipsit de implicatii tragice.

Impovarat de ani, artistul sta in fata sevaletului pe care se vede neclar o jumatate de figura pictata. Pe umarul stang al pictorului este drapata o esarfa lata de matase, cazand ca o cascada in tonuri aurii si galbene stralucitoare. Pensulatia se releva printr-un indraznet impasto si trasaturi spontane, aducand o marturie elocventa a geniului tehnic al batranului Rembrandt.

Picturi

Alte articole despre pictori...

  • Rembrandt - Portrete individuale
    Rembrandt - Portrete individuale In portretistica spiritul inventiv al artistului este inchis intr-o formula destul de ingusta. In cele mai multe cazuri punerea in pagina se rezuma la o jumatate de figura pe un fond neutru.
  • Rembrandt, van Rijn
    Rembrandt, Harmenszoon van Rijn (15 iulie 1606 - 4 octombrie 1669) a fost un pictor olandez, din secolul al XVII-lea, considerat unul dintre cei mai celebri pictori din istoria artei. Opera lui Rembrandt este o sursa
  • Rembrandt - Portrete de grup
    Portrete de grup Portrete duble si de familie Ne sunt cunoscute doar portretele duble si un portret de familie pictate de Rembrandt. Acest tip de portret n-a prea gasit cautare in Olanda pentru motivul ca portretele duble
  • Zurbaran, Francisco
    FRANCISCO de ZURBARAN (6 noiembrie 1598 - 27 august 1664) a fost un pictor spaniol, care pentru secolul al XVIII-lea a fost un “Caravaggio al Spaniei”, iar romanticii secolului al XIX-lea au vazut in pictor
  • Wyspianski, Stanislaw
    WYSPIANSKI, STANISLAW (15 ianuarie 1869 - 28 noiembrie 1907) a fost un pictor polonez si cea mai mare individualitate a Poloniei June, prin multilateralitatea sa, amintind de marii maestri ai Renasterii. Dramaturg revolutionar, inovator in

3 Comentarii pentru “Rembrandt - Autoportrete”

  1. Nicolae

    Foarte interesant! Rembrandt e unul din preferatii mei. nu stiam ca are atatea autoportrete.

    [Raspunde]

  2. VLV

    EXCELENT!
    Sunt aprecieri si “critici” de specialitate. EXCELENT!

    [Raspunde]

Lasă un comentariu