Monet, Claude - Pictori
Pictori celebri din istoria artei
Respect pentru artă

Monet, Claude

Publicat de Marina la 17 - Martie - 2009

MONET, CLAUDE (14 Noiembrie 1840 – 5 Decembrie 1926) a fost un pictor francez, un poet al starii luminii, al fluxului vietii si al cosmosului floral. Monet este un mare contemplativ, unul dintre cei mai puri pe care i-a dat sensibilitatea plastica europeana.

Biografie

Claude Monet s-a nascut la Paris. Atunci cand avea sase ani, familia sa s-a mutat la Le Havre in Normandia. Tatal sau si-ar fi dorit ca Monet sa intre in afacerea familiei, bacania, dar Oscar Claude Monet vroia sa picteze. Eugene Boudin, un artist care a lucrat mai mult picturi plein air - schite rapide facute in aer liber - pe plajele Normandiei, l-a invatat cateva tehnici ale picturii.

Claude Monet a trebuit sa plece in armata in Algeria. Insa matusa sa, Lecadre, a fost de acord sa-l scape de armata, daca ar fi urmat un curs de arta la universitate. El a parasit armata, dar stilurile de pictura traditionala predate la universitate nu i-au placut.

In jurul anului 1862 el a studiat arta cu Charles Gleyre la Paris, unde l-a intalnit pe Pierre-Auguste Renoir, impreuna cu acesta a fondat miscarea impresionista. Ei au pictat impreuna si au ramas prieteni toata viata.

In anul 1872 (sau 1873) Monet a pictat “Impression, soleil levant” (din franceza: “Impresie, rasarit de soare”), un peisaj din Le Havre, care a fost expus la prima expozitie impresionista din 1874. Se spune ca Louis Leroy, un critic ostil, a folosit numele de “Impresioniste” din titlul acestei picturi, spunand ca picturile lui Monet erau mai degraba “impresii” decat lucrari de arta terminate. La a treia expoziţie, din anul 1876, pictorii pe care noi ii consideram impresionisti, foloseau deja termenul acesta pentru a se descrie.

In anii 1880 si 1890 Claude Monet a pictat o serie de picturi reprezentand Catedrala Rouen, din diverse unghiuri si la perioade diferite ale zilei. Douszeci de vederi ale catedralei au fost expuse la galeria Durand-Ruel in 1895.

Lui Monet i-a placut foarte mult sa picteze natura - gradina sa, elesteul, nuferii sau podul sau. In gradina avea o livada cu salcii si o mlastina. In anul 1914, Monet incepe o noua serie de picturi ale nuferilor sai la sugestia prietenului sau, Georges Clemenceau.

Claude Monet a fost inmormantat la Cimitirul Bisericii Giverny, din regiunea Haute-Normandie, in Franta.

Opera

Atent mai mult decat s-ar crede la lectia inaintasilor sai - in primul rand Courbet, Delacroix sau Corot, sensibil printr-o afinitate de structura fata de peisagistii englezi Constable si Turner, mai ales fata de ultimul, Monet, chiar daca e considerat un clasic al impresionismului, e in primul rand un pictor total, un pictor care, prin complexitatea si ascutimea simtirii sale, prin gravitatea nespectaculoasa si neostentativa a incorporarii realului, transcede proapria-i formula care l-a facut sef de scoala.

Stralucit in compozitii in care figura umana (”Camille”, “Portretul doamnei Gaudibert”) dezvaluie virtutile psihologice ale portretistului, Monet surprinde totodata opinia contemporanilor cu trei vederi ale Parisului, “luate” de pe acoperisul Louvre-ului, vederi in care tehnica impresionista cedeaza derutant unei exactitati mai apropiate de fotografia inspirata decat de pictura propriu-zisa.

Performanta acestui stil o atinge cu imaginea riguros reprodusa a catedralei Saint-Germain-L’Auxerrois. In schimb, tabloul “Femei in gradina”, realizat in acelasi an, care inseamna oricum nu numai o varsta interioara a picturii lui Monet, ilustreaza, prin caracterul feeric al ansamblului, prin alternanta tot mai subtila a umbrelor si luminilor, dimensiunea statornica a pictorului, inclinatia totala catre “impresie”.

Predilectia pentru culorile clare, contopite sau suprapuse triumfa, dupa experientele fericite cu “Regatele” de la Argenteuil, prin “Macii” unde “verdele campului ne ofera un exemplu spontan de culori disociate si de culori complementare contrastante; textura ingrosata face parca perceptibila cresterea florilor, infatisate mai mari decat cele din natura”, tablou despre care acelasi Jean Leymarie spune ca “marcheaza fericita tranzitie de la maniera limpede si plina de franchete din Olanda, din 1862, tributara inca lui Jongkind si Daubigny, si noua factura vibranta si colorata caracteristica impresionismului”.

Apa, in viziunea sa, nu este numai materia, numai elementul disperarii. De culoare granitica sau avand intensitati minerale, de un verde irizat, trand zbuciumul si convulsia focului, apa asimileaza treptat atributele intregului, devenind fundal universal pentru toate gesturile sale sau ale naturii. Claude Monet cultiva o adevarata poetica a apei.

Cu seria “Capitelor de fan” traieste dilema exprimata de nevoia de instantaneitate, impusa de surprinderea obiectului intr-o secunda privilegiata a luminii si miscarea spontana, “inspirata”, a pensulei pe panza. Tehnica eclerajului atinge aici desavarsirea. Ceea ce este impresionant pentru oricare dintre cercetatorii lui Monet este faptul ca alcatuirea simfonic-picturala a “Catedralelor din Rouen” ilustreaza, chiar daca autorul e dispus sa nege, rezonanta lectiei uriase a lui William Turner. Dar e o lectie asimilata cu geniul constructiei.

Arhitectul coloanelor gracile ale “plopilor” zideste acum catedrale asemanatoare unor munti plutitori sau unor naluci de stanci crenelate din norii carora surad mai intai zorile, cu toate nuantele trandafirului; apoi simti inaltandu-se miile de fire, auriu iridiscente, ale unor trambite subtiri ca lumina si intonand imnurile suverane ale soarelui.

Piese de inalta virtuozitate tehnica, “Catedralele” sunt totodata - sau asa ni se impun - marturii ale unor profunzimi lirice pe care poezia epocii a atins-o si rar, si destul de greu. Monet exprima aici, datorita intensitatii trairii, ca si Turner altadata, ceea ce s-a numit impresia vizionara, in forma cea mai pura. Ireale, la inceput “Catedralele” izbesc sensibilitatea noastra printr-o masivitate stihiala, amernintatoare. Incarnari ale unei materii dense si dure, ele se metamorfozeaza apoi subit, sub ochii nostri, in prezente fulgurale, in fantasme ale absolutului.

Dar densul picturii lui Monet atinge punctul cel mai inalt in ceea ce s-a numit “Sixtina Impresionismului”, seria de numeroase variante, “Nuferii”, opera de mare indrazneala a imaginatiei, inca de la primele schite pana la ultimele, “mult mai indraznete”, spune Malraux, decat cele care orneaza interioarele muzeului Orangerie. Pictorul simfonizeaza culoarea si e atent mai mult ca oricand la armonia ansamblului.

Cu cristalinul suferind, apoi bolnav de dubla cataracta, poate cu privirea mistuita de lumina orbitoare a constelatiilor sale florale, orb in ultima clipa, cred ca pictorul a avut compensatia stranie si privilegiata: a auzit modulatia simfonica a nuferilor, oda fara cuvinte a bucuriei, extazul de apoi.

Picturi

Alte articole despre pictori...

  • Renoir, Auguste
    RENOIR, AUGUSTE (25 februarie 1841 - 2 decembrie 1919) este considerat unul dintre cei mai mari pictori francezi, care impreuna cu prietenii sai, Claude Monet, Alfred Sisley si Paul Cezanne, creaza curentul impresionist, curent ce
  • Aivazovsky, Ivan Konstantinovich
    AIVAZOVSKY, Ivan Konstantinovich (29 iulie 1817 - 5 mai 1900), pictor de origine armeana, nascut la Theodosia, Crimeea. Este considerat unul dintre cei mai mari maestri ai picturii marine. Biografie S-a nascut intr-o familie saraca de negustori armeni,
  • Millet, Jean-Francois
    MILLET, JEAN-FRANCOIS (4 octombrie 1814 - 20 ianuarie 1875) a fost un pictor francez. Pictura sa este cu desavarsire moderna, in acelasi timp insa se poate resimti si influenta vechilor maestri. S-a stabilit la Barbizon in
  • Nasterea Venerei - Sandro Botticelli
    COMENTARIU PLASTIC Nasterea Venerei, de Sandro Botticelli – mult mai simpla in descifrarea semnificatiilor sale fata de lucrarea Primavara, nasterea Afroditei sau Venus este un omagiu adus frumusetii si iubirii, personajul intruchipand idealul sau de frumusete
  • Mantegna, Andrea
    ANDREA MANTEGNA (1431 - 13 septembrie 1506) a fost pictor si gravor, si s-a format ca si alti tineri in atelierul lui Squarcione. BIOGRAFIE Va resimti profund influenta culturii si artei antice, influenta ce se manifesta prin

Un comentariu pentru “Monet, Claude”

  1. Nicolae

    Pacat ca nu este prezentata aici si pictura cu dansatoarea. Aceea este favorita mea.

    [Raspunde]

Lasă un comentariu